Livet, ju

22 Mar

Igår var jag hos En bok för alla i deras nya lokaler (där bland annat också Lilla Piratförlaget håller hus) och hade möte inför kommande boken Livet, ju. Det blir en samling med mina bästa dikter 2003-2023, och utgivning blir i augusti. På bilden ser vi Malin Nyman och Elin Lucassi på förlaget, Sofia Falkenhem som ska göra omslag och vinjetter samt formgivare Lisa Zachrisson. Jag är superstolt! Så roligt att äntligen få jobba med Sofia som jag känt länge! Lisa har gjort omslag till flera av mina böcker, och En bok för alla är ju bara bäst.

Bland annat bestämde vi att boken ska bli tjockare, så nu ska jag fylla ut manuset med fler dikter. Det blir poesi från alla mina diktsamlingar, och åtminstone en ny dikt.

Idag far jag vidare till Mariehamns litteraturdagar där jag imorgon ska träffa alla Ålands femmor. Det är veckans enda författarbesök, så jag har faktiskt hunnit skriva lite:

Jag reste mig upp. Men höll genast på att ramla omkull. För genom det tunna draperiet såg jag att någon satt på toastolen. Det gick inte att avgöra vem. Jag tänkte förstås på drömmen, och kvinnan som suttit där. Men det här var någon som var mindre. Var det min lillasyster Nora? Hade jag inte låst? Med bultande hjärta drog jag snabbt från draperiet och tittade förvånat på toastolen. Det var ingen där.