Så mycket känslor

14 Apr

tjejen_C1På Barnboksbloggen skriver Carola om min lättlästa bok Tjejen på skolgården från 2017:
”Trots att boken innehåller få ord ryms så mycket känslor. Här finns också mycket att prata om ifall man vill läsa boken i en klass eller grupp med barn. Det är kul att det numera skrivs och ges ut fler sådana här böcker där språket är enkelt, men där innehållet ändå är anpassat för lite äldre barn. Jag tror många kan känna igen sig i eller uppskatta denna bok. Jag fastnade för Shima och hennes nyfunna vän. Hoppas det kommer fler böcker där vi får läsa om hur deras vänskap utvecklas i takt med att de lär känna varandra.”

Ja, fler böcker om Shima och Svea blir det nog inte, men roligt att även lättlästa böcker uppmärksammas. Jag läser ofta Tjejen på skolgården på författarbesök, för den innehåller många exempel på det jag tycker är de bästa skrivtipsen:
1. Visa hur någon eller något är, istället för att skriva själva ordet.
2. Det måste hända oväntade saker för berättelsens karaktärer för att det ska bli spännande.

Dessutom fungerar Tjejen på skolgården bra som exempel på hur jag får idéer till böcker. Den här kom från en lapp som rektorn på en skola i Ystad hade satt upp i lärarrummet, om att en flicka från flyktingförläggningen en bit bort hade frågat om hon fick leka på skolgården.

2 svar to “Så mycket känslor”

  1. Barnboksbloggen.se 14 april 2020 den 6:01 e m #

    Roligt att du hittade till min recension. Och så kul att få ta del av hur du får idéer till dina berättelser!

    • Mårten 14 april 2020 den 6:25 e m #

      Jättekul att du gillade boken!

Kommentarer är stängda.