Rätt språk och ton

8 Sep

29711813_o_1Plötsligt har jag en massa berättelser på gång, det snurrar rejält i huvudet. Inte bara på mig, utan också på min senaste huvudperson:

Grinden gnisslade när jag drog i den, jag klev in och tyckte mina steg i gruset ekade över hela kyrkogården. Jag motstod en impuls att springa bort till andra sidan, det hade ju varit jättelöjligt. Det var mitt på dagen! Spöken låg och sov då.
Förresten fanns det inga spöken.
Och förresten ville jag ju inte bli mer svettig.
Jag tog ett fast grepp om trumpetlådans handtag och tog sikte på den bortre grinden.

Barnboksbloggen har skrivit om mina böcker tidigare, och nu har Carola läst mina två novellsamlingar:
”Mårten Melin är ju en uppskattad barnboksförfattare som verkligen kan konsten att skriva böcker som tilltalar barnen och här har han verkligen lyckats få till rätt språk och ton för mellanstadiebarnen. Att boken är i novellform tror jag också kan vara helt rätt för många som kanske inte orkar läsa en hel bok, men som ändå vill känna att de har läst en hel berättelse från början till slut.”

Båda novellsamlingarna finns ju också i en samlingspocket, Helt fantastiskt. Den är jag riktigt stolt över … Och nästa år blir det en ny pocket! Jag återkommer med mer information.