Husets hjärta

30 Aug

inangijalaÄntligen får jag och duktiga Mattias Olsson göra en bok tillsammans! Den heter Husets hjärta och är en slags bilderbok för 10-13-åringar ungefär, och den blir ganska otäck …

Vi klev in i nästa rum, där fanns en trappa som ledde upp till ovanvåningen. Regnet slog mot rummets enda fönster. Till höger fanns en stängd dörr.
”Verkar inte som om någon bor här”, sa Ninni.
”Det förklarar bristen på skor.”
Ninni tog tag i min arm.
”Men det förklarar inte det där.”
Hon pekade på ett litet bord med en ljusstake. Den var tänd.

Det blir Lilla Piratförlaget som ger ut, och meningen är att boken ska komma hösten 2019. Jag vet inte riktigt hur jag ska klara av att vänta, jag vill hålla den här boken i handen nu, för den blir asgrym!

På bilden besöker jag och Mattias Jesper Walderstens fina Bröderna Lejonhjärta-utställning på Kulturhuset i Stockholm. Bilderna finns i en ny utgåva av boken, utgiven av Rabén & Sjögren så klart. Fotot på oss har Mattias tagit.