Femhundra författare

20 Maj

Bild 2014-05-20 kl. 13.57Igår var jag i Växjö och träffade mina femhundra medförfattare till boken Olle och agenterna, ett projekt som skolbibliotekarierna på Centrumområdet i Växjö drog igång på Världsbokdagen. Stafettskrivandet har kunnat följas på projektets blogg och det är alltså skolklasser som gemensamt har skrivit bokens kapitel. Några gästförfattare har också deltagit, och med undantag av Torsten Bengtsson (som skrev första kapitlet) träffade jag alla igår: Lisa Bjärbo, Maria Björn, Katarina von Bredow, Emma Frey-Skött och Niklas Krog. Det var verkligen en häftig tillställning, vi svarade på frågor och jag har aldrig skrivit så många autografer på en och samma dag.

Tack till Rebecca, Bille och ni andra som såg till att det här blev verklighet och tack för att jag fick vara med. I det här ensamma jobbet är det värt mycket att få träffa kollegor. Ibland femhundra stycken åt gången!

SVT Småland gjorde ett reportage om träffen där jag avslöjar hur författare gör när de skriver. Titta!