Absolut favorit

21 Nov

Lilla O skriver om Jag är världen:
Jag är världen av Mårten Melin är en riktigt fin diktsamling med till synes enkla dikter, som ändå inte sällan har ett väldigt viktigt budskap. Det jag tycker bäst om är att dikterna går att läsa bokstavligt, men att de också går bra att analysera och diskutera. Alla kan läsa dem på sitt sätt och på sin nivå. Av de nominerade böcker jag läst hittills är den min absoluta favorit …”

Och Lillabus skriver:
”Augustprisnominerade Jag är världen av Mårten Melin och illustrationer av Anna Helal är en diktsamling som går rakt in i ungdomshjärtat. — Tydligt avgränsade rader och stora bokstäver gör att läsaren inte behöver anstränga sig för att ta emot dikten, den trillar rakt på den som läser. Men det spelar ingen roll alls hur lättläst det är om det inte är läsvärt. Dessa dikter ÄR läsvärda. Jag tolkar det som att de är adresserade till barn i mellan- och högstadiet. Men litteratur spränger gränser och åldersgränser är luddigt och konstruerat. Jag är betydligt förbi högstadieåldern men fastnar så ändå för dikten Osminkad. Den är som ett slag i solar plexus på alla konstiga fördomar vi kan sitta på.”

Det är jätteroligt att boken får uppmärksamhet på nätet i olika bloggar, jag är jätteglad för det. Samtidigt tycker jag det är bedrövligt att augustnomineringen inte gett upphov till en enda dagspressrecension, inte hittills i alla fall. Svenska Dagbladet är den enda dagstidning som recenserat Jag är världen, och det var långt innan den blev nominerad.

Well, well, på måndag är det augustgalan och det ska bli roligt att få vara med om en sådan. Jag åker upp tillsammans med bokens illustratör och formgivare, Anna Helal.