Blodstänkt, mörkt och alldeles underbart

20 Okt

husets-hjartaFler finfina bloggrecensioner om Husets hjärta!

Eli på Eli läser och skriver (som nyligen skrev så fint om Min längtan kvar) tycker boken som riktar sig till 9-12-åringar ”passar lika bra för medelålders skräckvurmande bibliotekarier, det kan undertecknad intyga. — Det är blodstänkt, mörkt och alldeles underbart. Mellan bilderna är också sidorna späckade med svart färg och små kantillustrationer. Det är lite synd att begreppet ”grafisk roman” är så nära sammankopplat med serieböcker, för det här känns verkligen som en grafisk roman. Berättelsen är också grafisk i den andra betydelsen – det är rinnande blod, tomma ögonhålor och dammiga skelett. En underbar liten pärla, alldeles perfekt både för den inbitne rysarbokslukaren och den ovana läsaren som gillar skräckfilmer men inte riktigt hittat bokens magi än.”

Just så tänker jag mig boken – att den både är konstnärlig och lättläst.

Sandra på Bokkoll är också inne på det spåret. Under rubriken ”Rysligt bra skräckroman för barn” skriver hon: ”De svartvita illustrationerna som är gjorda med skrapteknik kompletterar texten på ett utmärkt sätt, och ger berättelsen den rätta sinnesstämningen. Boken är relativt lättläst, både sett till omfång och bildernas stora utrymme i berättelsen. Texten kan dock vara utmanande med flera avancerade ord, vilket tillsammans med innehållet gör att jag inte skulle rekommendera boken till en alltför ung och ovan läsare. Det här kommer definitivt att bli en av höstens mest lästa och lånade böcker för barn och unga!”

Hurra, säger jag och bokens illustratör Mattias Olsson. Ett manus till en fristående uppföljare ligger hos Lilla Piratförlaget, vi får se vad de säger om det.

2 svar to “Blodstänkt, mörkt och alldeles underbart”

1. Sandra på Bokkoll.se 20 oktober 2019 den 2:09 e m #