Mårten på Hippo

9 Okt

9789187033773_200x_plattI mars kommer min bilderbok på Hippo bokförlag! Den heter Platt och illustratör är Anna-Karin Garhamn vilket jag är väldigt glad över. Den blir jättefin! Så här presenteras boken på nätbokhandlarna:
”’Jag ser en igelkott på vägen. Den är påkörd och alldeles platt. Jag går fram och puttar på den med foten. – Lägg av! säger igelkotten. Jag blir förvånad för jag har aldrig hört en igelkott prata.’ Lever igelkotten eller inte? Vad händer efter döden? Mårten Melin vågar ställa de svåra frågorna i denna fantasifulla bilderbok. Och allt är skrivet och illustrerat med fingertoppskänsla ur barnets perspektiv.”

Platt är min första egentliga bilderbok, åtminstone sedan debuten Mera glass i däcken som var en diktbok.

9789187033797_200x_mellan-tick-och-tackOckså i mars, och även den på Hippo, kommer uppföljaren till förra årets Nattlådan, Louise Greigs och Ashling Lindsays lika fina Mellan tick och tack. Och jag har översatt den också! Så här står det om den:
”Lisen ser staden uppifrån sitt klockfönster. Hon bestämmer sig för att stoppa tiden så att staden får en paus. Hon drar i spaken precis mellan tick och tack och ger sig ut … En poetisk bildsaga fint översatt av Mårten Melin, om att stanna upp i tillvaron och ta sig tid att bry sig om sina medmänniskor och sin omvärld. ”

Den här var aningen svårare att översätta eftersom den innehöll fler ordlekar, men jag tror jag rodde det hela i land. Kul var det i alla fall!

Båda böckerna kommer 15 mars.

