Glad sommar!

24 Jun

29703252_o_1Inatt jag drömde kom ut härom veckan och har redan fått några reaktioner samt en mycket välskriven recension på Bokkoll.se.

Sandra skriver: ”Historien låter han ta form genom den simultana jag-berättaren Malik, vilket gör att man som läsare kommer de både spännande och skräckinjagande händelserna och situationerna nära – man kan nästan fysiskt känna den panikkänsla som måste kommer över honom när Sira har fastnat i den andra världen, och han plötsligt står öga mot öga med hennes föräldrar; utan att kunna förklara varför deras dotter är borta.”

Men hon är inte helt övertygad om min stil: ”Bokens exposition; dess inledning där man lär känna miljö och karaktärer, existerar därför inte och man lär istället känna dessa allteftersom historien berättas. Det här berättargreppet fungerar väl när syftet är att skapa spänning från start, men gör istället karaktärerna platta och intetsägande – för även om man ser händelserna från protagonistens perspektiv så beskrivs inte tankar och känslor ingående, vilket försvårar läsarens identifiering och igenkänning.”

På Instagram (jo, jag finns där!) skriver Sandra: ”En perfekt bok att läsa i sommar!” och ger den tre av fem i betyg.

Också på Instagram skriver Johanna på Bladen brinner om boken: ”Den är väldigt litterärt effektiv, alltså pang på med intrig och inte så mycket fluff eller fyll i texten. Menar inte detta som att boken saknar ngt, utan att den är just effektiv. Bra för de mer otåliga läsarna.”

Ska bli intressant att se fler reaktioner vad det lider. Men nu är det dags för mig att säga hejdå för ett tag. För nu tar jag sommarlov efter en händelserik vår med många böcker och roliga författarbesök.

Ja just det, hur det gick med svaren jag väntade på? Det blev ett nej, ett kanske och så ett svar som låter vänta lite till på sig. Men jag hyser gott hopp om alla tre.

Glad sommar! Vi hörs i augusti!

