Prisad

27 Apr

18118421_823740267774914_6813425046203075638_nIgår fick jag 5 000 kronor ur Barbro Gülichs minnesfond med motiveringen:
”Med glädje, humor och utan krångel skriver Mårten Melin böcker som unga människor vill läsa. Han är också en författare som uppmuntrar och inspirerar andra att utforska sitt eget skrivande. I Mårten har Skåne ett författarskap som når ut och som Barbro följde med förtjusning.”

Barbro Gülich var chef på Lunds stadsbibliotek när jag var bibliotekariestudent, och vi höll kontakt genom åren. Sista gången jag träffade henne var på Litteralund förra året, jag och min dotter Janna var på workshop med Stina Wirsén, och Barbro var där. Glad, nyfiken och gick runt och pratade med alla. Jag är väldigt stolt över att få den här utmärkelsen. (På bilden som Daniella Melin tagit står jag bredvid bibliotekarie Emelie Ljungberg som också fick pris.) Vid den fina prisceremonin igår på Stenkrossen i Lund läste jag upp den här nyskrivna dikten:

jag tänker på dig
och du finns

du tänker på mig
och jag finns

någonstans är vi tillsammans
fast vi aldrig är tillsammans mer

IMG_4185Litteralunds konferensprogram håller på som bäst och idag har jag lyssnat på läsambassadör Anne-Marie Körling samt ett samtal med Kitty Crowther och Meg Rosoff. Och hållit i en väldigt trevlig skrivarverkstad för vuxna! Ikväll ska jag mingla och imorgon lyssna på Pija Lindenbaum och Erik Titusson, plus ha poesisamtal med Emma Adbåge, Lisen Adbåge och Lena Sjöberg. Det är lyxigt när det händer så mycket roligt strax runt knuten! Och så här fint var det i Akademibokhandelns fönster i kvarteret där jag bor, det var första gången jag fick vara med där! (Titta noga på bilden så ser ni!)

