Jag ska gå vilse i skolan

18 Apr

jagskaborjaskolan_C1Nu har jag fått den här fina antologin från En bok för alla, tack Karin för det! Jag ska börja skolan är sammanställd av Annika Lundeberg. Jag har med två dikter från två diktsamlingar, fint illustrerade av Matilda Salmén. Det är intressant hur en dikt kan tolkas av en illustratör och därmed få en lite annan mening än vad jag tänkt mig från början, och även hur den kan fungera för olika åldersgrupper, beroende på vilket sammanhang den hamnar i.

Ni ser förstås också att det är Hanna Granlund of Spöksystrar fame som gjort det inbjudande omslaget. Hanna har illustrerat en nyskriven berättelse av Kerstin Lundberg Hahn i boken.

pixi2Och så pixi, pixi! Uppföljaren till Om du går vilse i skogen heter Om du går vilse på varuhuset och är skriven av mig och Minna Melin och så klart illustrerad av Johanna Kristiansson (som faktiskt också är med i Jag ska börja skolan). Jag och Johanna gör en pixi nästa år också, min första faktabok! Mer om den längre fram. Tack Johanna för bilden här intill.

Jag ska börja skolan och Om du går vilse på varuhuset är snart ute, den senare i sommarens pixiväska.

