Det förhäxade huset

9 Mar

raw-1306769104-595x417-resizeJag är igång med den sjätte boken om spöksystrarna Nila och Maj. Arbetstiteln är Det förhäxade huset.

På ovanvåningen var det ett enda stort rum. Det var väldigt dammigt där också så klart. Lite dagsljus kom in genom de smutsiga fönstren. I ena hörnet stod en gungstol.
Plötsligt började den gunga! Helt av sig själv!
Först blev jag jätterädd. Jag tittade bakåt mot Maj. Men hon var inte där!
Då förstod jag. Det var hon som fick gungstolen att gunga. För att skrämma Matilda och Rosa!
Det lyckades hon bra med. De skrek till båda två och for nerför trappan och ut genom dörren. Jag gick lugnt efter.

Jag lånar lite, lite från en av de läskigaste barnteveserierna jag någonsin sett, The Clifton House Mystery. Den gick på SVT 1979 och då var jag bara sex år gammal, så den satte sina spår … Teveserien handlar om en familj som flyttar in i ett hemsökt hus. Blod från taket! Hemliga rum! Skelett! Spöken! Och en spökjägare som spelas av Peter Sallis, han som är Wallaces röst i Wallace and Gromit-filmerna.

Apropå Spöksystrar, så tipsar Lisa Bjärbo om första boken i serien, Flickan på kyrkogården, i senaste Bladen brinner. Det gjorde mig glad!

