God jul och gott nytt år

20 Dec

img_89352014 gjorde jag och Jimmy Wallin böckerna Hjälten och Vännen ihop. Nu har vi ett nytt spännande projekt på gång som jag inte kan orda så mycket om än, men planen är två böcker i maj 2018. Igår skrev jag klart manuset till den andra av dem, och sidorna hemsöks av både sjörövarskepp och gengångare. Det blev slutpunkten för ett händelserikt arbetsår, med elva utgivna böcker och ett gäng författarbesök i Sverige och i Tyskland. Och en hel del skrivande! Det som tagit mest tid under året är min roman Isdrottningen som ligger bra till för utgivning 2018.

Nästa år inleder jag med att skriva manus till Spöksystrar 5 och 6, sedan är planen en ungdomsbok. Jag har otroliga 15 manus antagna eller på väg att bli det inför 2017 och 2018 så jag har råd att låta det ta tid för att det ska bli så bra som möjligt.

29703016_o_12017 års utgivning rivstartar i januari med tre nya böcker på Nypon: Högsta vinsten, Pappa, jag är hungrig! samt Växtattack! De två sista tillsammans med Jonas Anderson respektive Johanna Kristiansson. Samma månad kommer också två samlingsvolymer: Vera – en riktig häxa på Nypon och Lite mer än en kram, mycket mer än en puss på Rabén & Sjögren.

Ett stort tack till alla jag samarbetat med under året: illustratörer, redaktörer, förläggare, agenter, säljare, lärare, bibliotekarier … och alla ni andra! Jag är så glad över att få arbeta tillsammans med er. Ett extra tack till alla barn- och skolbibliotekarier som gillar och pratar med barnen om mina (och andras!) böcker. Ert jobb är guld värt.

Vi hörs nästa år!

