Vila i frid, Hans-Eric

13 Dec

hans-ericDet var tråkigt att läsa att Hans-Eric Hellberg är död. Hans-Erics böcker om Jonnie och Katarina (och Tony Elgenstiernas bok Hellbergs kram) inspirerade mig förstås till att skriva Lite mer än en kram och Mycket mer än en puss. Jag hade lite mejlkontakt med Hans-Eric när Lite mer än en kram blivit antagen och han gratulerade mig till DN:s recension av Liksom helt magiskt. Hans-Eric skrev ut sin adress i sina böcker under en tid på 70-talet och fick mängder av brev – som alla fick svar.

Alla kulturutövare verkar i en tradition. Och en del författare känner jag mig lite släkt med, att jag försöker skriva i deras anda. Det är författare jag läste när jag var liten och fortfarande läser: Hans Peterson, Rune Andréasson och Astrid Lindgren är några. Och Hans-Eric Hellberg, i allra högsta grad.

Vila i frid, Hans-Eric.

