Korr, korr, korr

10 Nov

29703016_o_1Det är mycket korrläsning nu, och mycket bilder och omslag att tycka till om: nya pixiboken, Spöksystrar 3, Kram och puss-pocketen, vårens nyponböcker …

Att titta på bilder är alltid roligt när man jobbar med så bra illustratörer som jag gör. Korrläsning är kanske inte det roligaste, men nödvändigt. Gör jag det slarvigt har jag bara mig själv att skylla om det blir fel någonstans! (Och redaktören …) När det gäller pocketen (som kommer i januari) var det lyxigt att få en ny chans att rätta till små misstag och justera ett par meningar. Mestadels i andra boken, som jag vid genomläsningen inte tyckte var lika vass som den första. Men de passar bra ihop, tycker jag.

I maj kommer romanen Inatt jag drömde så jag gissar att en genomgång av den står på tur snart.

Annars har jag ett gäng manus inne hos flera förlag, så det är lite väntans tider. Ett av dem har jag fått positiv respons på, vi får se hur det går med de andra. Jag har för ovanlighetens skull också lämnat in en idé till en faktabok i det mindre formatet, och för första gången faktiskt översatt en bilderbok! Det lovar jag att berätta mer om vid ett annat tillfälle.

Efter nyår ska jag skriva Spöksystrarna 5 och 6, så fram till dess har jag en period av läsning, funderande och testande av lite olika tankar och idéer. Och efter spöksystrarna har jag faktiskt ingen aning … och det känns bra!

