4 x intervjuer

28 Okt

29700008_O_1Fyra intervjuer på två dagar, det är inte utan att jag känner mig som en jagad artist eller skådespelare … Först ut var Skånska Dagbladet som intervjuade mig om mitt skrivande i allmänhet och om Spöksystrar i synnerhet. Andra intervjun i förrgår var mer i form av ett samtal om ungdomsboken tillsammans med Lina Arvidsson och Elin Nilsson till Författarcentrums nya nättidskrift Skrået.

Så igår var jag och Hanna Granlund med i P4 Malmöhus för att prata – om Spöksystrar igen – och det går att lyssna på. Slutligen har jag pratat om lättläst inför ett inslag i ett kommande avsnitt av Bladen brinner.

Alltid roligt att en barnboksförfattare får lite uppmärksamhet, det var ju till exempel lite si och så med det i och med rapporteringen om Augustprisnomineringarna (där för övrigt kapitelböcker, mellanåldernsböcker och faktaböcker som vanligt lyste med sin frånvaro). Så här skriver ett helt gäng barnboksförlag till SVT Kulturnyheterna som ignorerade barnböckerna i sin rapportering om nomineringarna:

Hej SVT Kulturnyheterna!

Vi skriver det här till er med anledning av rapporteringen av Augustnomineringarna på Kulturnyheterna igår.

Vi barnboksförlag arbetar ständigt med att försöka nå ut med våra böcker till unga läsare runtom i hela landet. Detta under en tid när läsandet och läskunnigheten bland barn och unga sjunker, en utveckling som alla verkar vara eniga om att vi måste stoppa. Trots detta ges barnlitteraturen knappt något utrymme i media och är ständigt satt på undantag. När vi såg inslaget om Augustnomineringarna på Kulturnyheterna igår blev vi både upprörda och besvikna, men tyvärr inte särskilt förvånade, över att barnböckerna ännu en gång var bortprioriterade.

Hur kommer det sig att ni väljer att inte rapportera om en tredjedel av de nominerade böckerna och hur kommer det sig att den tredjedelen alltid är böckerna som är skrivna för barn och unga? Vilka signaler tycker ni att det sänder?

Med hopp om förändring och förbättring,
Alfabeta, Berghs, Bonnier Carlsen, Hippo, Lilla Pirat & Gilla Böcker, Mirando, Natur & Kultur, Opal, Rabén & Sjögren och Urax.

Bra rutet, tycker jag.

2 svar to “4 x intervjuer”

  1. Janina 09 november 2016 den 3:20 e m #

    Kul Mårten, grattis! Ska bli spännande att lyssna på inslaget i Bladen Brinner om lättläst, ser fram emot det.

    • Mårten 10 november 2016 den 12:32 e m #

      Tack Janina! Jag har tjuvlyssnat och tyckte det blev väldigt bra. Roligt att vara med i ett sådant fint program!

Kommentarer inaktiverade.

