Spöksystrar på bokmässan

26 Sep

img_1974Här står jag och Hanna Granlund på bokmässan och är glada över att Spöksystrarna har fått en sådan fin start: tilltryck redan innan boken finns i handeln hör inte till vanligheterna. Vi blev intervjuade av vår förläggare Sofia Hahr i Rabén & Sjögrens monter, och Sofia berättade också att bok fyra är formellt antagen till hösten 2017. Så efter jul ska jag sätta mig och skriva bok fem och sex.

På torsdagen deltog jag i ett seminarium om barnpoesi tillsammans med Lena Sjöberg, Emma Adbåge och Lisen Adbåge, lett av Daniel Sjölin. Jag tyckte det gick bra, det var välbesökt och jag fick till och med sjunga lite … På fredagen hade Leif Jacobsen, Malin Stehn och jag ett prat om barnbokens innehåll, som Klara Önnerfält modererade. Det var på Internationella torget, vilket nog ledde till att vi nådde även dem som kanske inte går på seminarier om barnböcker. Och här kan ni se det!

img_1975Själv lyssnade jag också på ett och annat seminarium, allra roligast var nog att höra Linda Bondestam och Ulf Stark berätta om och läsa ur sin bok Djur som ingen sett utom vi. Torsdagen inledde jag annars med att lyssna på premiäravsnittet av Bladen brinner, Lisa Björbos och Johanna Lindbäcks nya pod om barn- och ungdomslitteratur. Mycket intressant, och ovanligt, att lyssna på barnboksförfattare tala om sin egen litteratur.

Annars är det alla trevliga möten som är roligast, gamla kollegor och nya, lärare, föräldrar och bibliotekarier som kommer fram och berättar hur mycket mina böcker betyder för deras barn. Sådant värmer förstås och jag är tacksam för alla dem som tar sig tid att berätta.

