Från arbetsrummet till Göteborg

20 Sep

img_8194Min superhjälteroman (med arbetstiteln Isdrottningen) går mot sitt slut. Eller slut och slut, manuset ska få vila, gås igenom, ändras. Men ändå. Det har varit roligt att skriva!

”Jösses, hon kan inte göra något fel i dina ögon, va?”
”Hon var ju i alla fall där”, muttrade Tillie. ”Till skillnad från vissa andra.”
”Tillie, jag kunde inte vara där.”
”Och varför inte det då?”
Jag tog ett djupt andetag.
”Tillie, Isdrottningen kommer att ta en … paus.”
Tillie fnös till.
”Och hur vet du det?” sa hon.
Jag tog ett djupt andetag till.
”Ska jag berätta något som du absolut inte får berätta vidare?”
Tillie såg fundersamt på mig. Så nickade hon.

Så det passar ju bra att det är dags att åka till Bok & bibliotek i Göteborg! Det ska bli roligt att träffa alla: kollegor, bibliotekarier, förlagsmänniskor, läsare … Jag har tre programpunkter på årets mässa:

Torsdag 22 september
kl. 13.00-13.45:
Sal H1, Barnpoesiseminarium med Lena Sjöberg, Emma Adbåge, Lisen Adbåge, Daniel Sjölin.
kl. 15.10-15.20:
Rabén & Sjögrens monter, Bokprat med Hanna Granlund och Sofia Hahr.

Fredag 23 september
kl. 13.20-13.40:
Internationella torgets stora scen, Realism eller önskevärld – med Malin Stehn, Leif Jacobsen och Klara Önnerfält.

Och så ska jag redan imorgon prata inför Akademibokhandelns personal om Spöksystrar. Båda böckerna släpptes igår men kan vara svåra att få tag i, beslut om tilltryck togs redan förra veckan och det är ovanligt att det händer innan en bok är släppt. Men det gör inget!

Kanske ses vi i Göteborg? Hoppas det!

