En bok som tar barn på allvar

19 Aug

29700008_O_1Idag börjar arbetssäsongen efter sommarlovet, även om jag avbröt ledigheten med en veckas arbete på Östersjöns författar- och översättarcentrum i Visby. Och där fick jag minsann skrivet en hel del på min superhjälteroman:

”Men oj”, sa sköterskan. ”Jag har visst lagt min telefon någonstans. Stanna här, jag ska bara hämta den. Det kan säkert ta ett par minuter. Det vore ju tråkigt om ni smet iväg under tiden.”
Hon nickade mot en annan dörr än den vi gått in genom.
”Det vore väldigt tråkigt om ni gick ut genom den där dörren, sedan till höger och ut genom personalingången där ingen kan se er. Förstår ni?”
Jag förstod.
”Tack”, sa jag.
Sköterskan log mot mig.
”De där du stoppade å skejtbanan?” sa hon. ”De hade varit på min dotter också.”
Sedan gick hon snabbt ut.

29700015_O_1Det har också trillat in BTJ-recensioner på Spöksystrarna och Annika Lundeberg gillar vad hon läser:
”Det ryms mycket i denna lilla bok, vanlig skolvardag, äkta känslor och lagom med spänning. En riktigt lyckad lättläsningsbok. En bok som tar barn på allvar bakom sin enkla fasad.” (Om Flickan på kyrkogården)

Annika berömmer också Hannas arbete:
”Hanna Granlunds tuschillustrationer tillför mycket av stämningen i boken och hjälper till med läsförståelsen, eftersom så mycket av miljön och känslorna skildras enbart där.” (Om Ett spöke i klassen)

Nu väntar jag bara på att få hem böckerna och hålla dem i handen … I butik 19 september, Rabén & Sjögren ger ut.

