Hans språk är kristallklart

30 Maj

29700008_O_1Nu har jag haft mina sista författarbesök för i vår, i Oskarshamn – det var roligt med engagerade elever – och spännande eftersom jag höll på att tappa rösten andra dagen … Jag var också i Borås på Bokinformationsdagar och pratade om Spöksystrar-böckerna inför bokhandlare runt om i Sverige. Jag sa att jag var liten i bokhandeln men stor på biblioteken men att Spöksystrar kanske kan ändra på det första. Vi får se hur rätt jag får, men Akademibokhandeln förbereder i alla fall en kampanj med böckerna. Och när jag tittar på korrekturet och Hanna Granlunds fantastiska illustrationer tänker jag att det vore väl konstigt om inte det här blir uppskattat! Kommer i september på Rabén & Sjögren.

29698121_O_1Uppskattad (även om den kanske inte blir en hit i bokhandeln) är redan Att vara eller inte vara, min diktsamling som kommer i augusti, även den på Rabén & Sjögren. Eva Lexell Törnblom skriver för BTJ:
”Hans språk är kristallklart och så självklart enkelt att det verkar som han inte alls behövt anstränga sig. Dikterna kommer nära, tar känslodjupen på naturligt allvar, utan att de blir det minsta pretentiösa, bjuder underfundig humor och knorr, men räds heller inte att stå kvar i en fråga som är. Ord som t.ex. vår klass och klätterställning förankrar dikterna från förskoleklass till mellanstadiet, men samtidigt är de som stor litteratur djupt angelägna för alla som någon gång varit kära, upplevt förälskelsens och vänskapens lyckorymder och svarta hål, funderat över existensen eller varit orolig över att föräldrarna ska skiljas.”

Eva berömmer också Emma Adbåges fina omslag och det gör hon rätt i! Bok & biblioteks seminarieprogram släpptes förra veckan och ett av seminarierna är med mig och Emma tillsammans med Lisen Adbåge, Lena Sjöberg och Daniel Sjölin:
”Vem utvecklar barnpoesin efter Lennart Hellsing och Barbro Lindgren? Utgivningen av poesi för barn har länge varit mager, men under 2016 är flera svenska författare aktuella med diktsamlingar för yngre. Hur ser den moderna svenska barnlyriken ut och står vi inför en renässans för barnpoesin? Författarna Mårten Melin (Att vara eller inte vara), Lena Sjöberg (Under ett rabarberblad) samt Emma Adbåge och Lisen Adbåge (Halsen rapar, hjärtat slår – rim för 0-100 år) i ett samtal om ny barnlyrik och barns behov av poesi. Moderator: Daniel Sjölin, författare.”
Kanske ses vi där?

