Diktsamling tar plats

21 Apr

29698121_O_1Idag på morgonen har jag korrekturläst min nästa diktsamling Att vara eller inte vara som min redaktör Jenny Vargensten skickat till mig. Det blir min sjunde publicerade diktbok. Inte illa va?

Emma Adbåge och Richard Gustafsson har gjort ett riktigt fint omslag som jag är glad att få visa upp här. Emma har också gjort små fiffiga vinjetter som dyker upp här och var i boken. En av dikterna tillkom i elfte timmen, den heter Plats och ska möjligen putsas till lite:

det är fyra platser kring bordet
jag räknar:
en, två, tre, fyra

och mamma tar plats
och pappa tar plats
och jag
jag tar väl plats jag med

men du
du är alldeles tyst
reser dig
och går in på ditt rum

det är fyra platser kring bordet
jag räknar:
en, två, tre, fyra

hur kunde vi glömma
att lämna plats till dig

Att vara eller inte vara kommer ut i augusti på Rabén & Sjögren. Jag tror den blir Hcf-klassad (eller Hcf.03 om man ska vara petig), alltså för 6-9-åringar. Men den passar lika bra för barn på mellanstadiet. I september blir det ett seminarium om barnpoesi på Bok & bibliotek i Göteborg. Då ska jag vara med!

