Tack alla ni som engagerar er

13 Apr

melin_mårten_pressDen här texten till bibliotekspersonal och pedagoger läste jag upp igår på Utbudskvällen under Litteraturveckan som pågår i Göteborg just nu.

vad roligt att få stå här igen
tack för att jag får göra det
tack för att ni engagerar er
tack för att ni läser mina böcker
och alla andras böcker
tack för att ni tycker om dem
och visar upp dem
och pratar om dem
tack för att ni bryr er om barnen och ungdomarna
om han den där som är så intresserad
om hon den där som sitter med armarna i kors och inte alls verkar vara det
tack för att ni ser dem
tack för att ni jobbar för att de alla ska hitta just sin bok
som betyder så där förtvivlat mycket som en bok kan göra

tack för att ni inte ger upp
tack för att ni förstår att serier också är litteratur
tack för att ni ger poesin en chans att synas
tack för att ni tycker det är spännande med en novellsamling
tack för att ni blir så glada åt lättlästa böcker som tar sina läsare på allvar
tack för att ni skickar alla dessa romaner och bilderböcker och faktaböcker
ut i världen och in i sina unga läsares hjärtan

tack för att ni tycker det är så roligt när vi kommer och pratar med era elever
och läser för dem
och skriver med dem
ritar med dem
och lyssnar på dem

tack för att ni förbereder eleverna så inför våra besök
tack för att ni jobbar vidare med besöket efter att vi åkt iväg
tack för att ni inte räknar med att bli tackade
men nu ska ni tackas:
tack för att jag får stå här
utan er hade jag så klart inte gjort det
tack så mycket

2 svar to “Tack alla ni som engagerar er”

  1. Carina Norderäng 19 april 2016 den 8:31 f m #

    Vilken fin text! Jag var inte med just där men är en av alla dessa bibliotekarier som ”inte räknar med att bli tackade”, som varenda dag håller på och förmedlar bra barn- och ungdomslitteratur till både barn och vuxna. Dina böcker är ofta med i mina bokprat. Tack!

    • Mårten 19 april 2016 den 2:07 e m #

      Tack för ditt arbete, Carina! Och för ditt tack!

Kommentarer inaktiverade.

