Högsta vinsten

22 Jan

Hoppahogt_C1Vårens nypon är släppta och jag väntar på att få hämta min låda med friexemplar. Alltid trevligt att få hålla böckerna i handen! En av titlarna är Hoppa högt, första delen i en agilityserie. Andra delen kommer i höst och tredje (och sista) manuset blev antagen härom dagen och kommer om ett år:

– Jag har en arbetskompis, sa mamma. Lars heter han.
Åh nej, tänkte jag. Har mamma skaffat en kille?!
Mamma verkade förstå vad jag tänkte.
– Nej nej, sa hon. Det är inget sådant! Men han är allergisk. Mot hundar.
Det lät helt snurrigt. Varför var det så viktigt? Men man kanske blev lite snurrig när man jobbade natt.
– Och hans nya fru har en hund, fortsatte mamma. Som hon måste göra sig av med.

Jag har också skickat in det tredje manuset i serien Spöksystrar:

– Kan Maj sova över här? frågade jag.
Mamma tittade på Maj.
– Får du det för dina föräldrar? frågade hon.
– Min mamma och pappa är döda, sa Maj.
– Men kära barn! sa mamma.
Hon skulle bara veta att Maj också var död. Men det kändes bäst att inte säga något.
Sedan log Maj.
– Men min morbror har inget emot det, sa hon.
Mamma nickade.
– För han är också död, viskade Maj till mig och fnissade.

Jag håller på med fjärde delen just nu. Första och andra boken kommer i höst med Hanna Granlunds fina bilder. Vänta tills ni får se hennes omslag, de är något alldeles särskilt!

