Slå dig loss, slå dig fri

24 Nov

1000.pngIgår var jag på författarbesök på Sandsbro skola i Växjö. Jag träffade femmorna på skolan som hade jobbat en hel massa med mina böcker, skrivit fortsättningar på mina noveller, gjort filmtrailers till Jag är Love och mycket annat. Härligt att komma till sådana väl förberedda klasser!

Som vanligt skrev jag när eleverna skrev, den här gången en början på en berättelse. Instruktionen var att börja med ”Dörren öppnades och in kom …”. Eller på ett annat sätt. Jag skrev:

Dörren öppnades och in kom Elsa, hon drottningen från Frost. Ja, det var ju inte hon förstås, men det var rätt likt. Hon hade ljust långt hår, blå skridskoklänning och rullskridskor och tittade förvirrat på mig.
”Oj, fel dörr”, sa hon och stängde snabbt igen.
Jag vet inte riktigt varför, men jag hade mobilen i handen så jag öppnade dörren och hann ta ett kort på henne innan hon rundade hörnet längst bort i korridoren. Jag funderade på vart hon var på väg förstås, det var ju inte tillåtet att åka rullskridskor härinne, även om de flesta eleverna gått hem.
Jag skulle just gå in i salen igen när jag hörde en smäll och någon som stönade till. Jag sprang mot ljudet och då kom hon igen. Jag höll upp mobilen och skulle just ta en bild när hon var framme vid mig och ryckte den ur min hand.
”Sorry, inga bilder”, sa hon och slängde mobilen med full kraft i väggen innan hon susade vidare.

Imorgon ska jag besöka Vikingaskolan här i Lund och bland annat träffa nior för första gången, det har jag aldrig gjort innan. Det blir spännande!

