Back to school

13 Nov

jegerlove_C1Tillbaka till en viss skola, men först i kapitel 11:

Så kom hon ut från en annan dörr som jag inte sett. Jag kände genast igen henne. Kvinnan som öppnat bildörren kvällen innan. Hon var helt klädd i svart. Inget kors runt halsen, men i öronen blänkte de till i dunklet. Korsen.
”Hej, Malik”, sa hon. ”Jag heter Eva och det är väldigt trevligt att äntligen få träffa dig.”
Vi skakade hand och hon bad mig sitta i en fåtölj nära ett stort skrivbord. Själv stod hon kvar, lutad mot bordet.
”Jag förstår att du har tusen frågor”, sa hon. ”Om vi börjar med statsministern så kan jag berätta att varken hon eller hennes medarbetare minns något från de senaste dagarna.”
”Va?” sa jag och hörde hur dumt det lät.
Men det som Eva sa lät ännu dummare. Knasigare i alla fall.
”Det är en liten … egenhet jag har.”

Det här är totalt oredigerat och manuset med arbetstiteln Inatt jag drömde är långt från klart. Men det kändes fint för egen del att hamna på välkänd mark. Fint är det också att se att Jeg er Love är på gång, släpps i början på december men syns redan nu på nätbokhandlarna.

