2 x recensioner

4 Nov

29696721_O_1Det här är inte klokt, två recensioner på samma dag! Nämen, jag är väldigt glad att kunna presentera den första dagspressrecensionen på Mycket mer än en puss, och blir det inte fler så är det i alla fall lika många som Lite mer än en kram någonsin fick.

Och precis som den recensionen är den här mycket positiv. Men framförallt har Maria Friedner i Jönköpingsposten (har även gått i Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning) förstått vad jag är ute efter:

”När jag läser den här välskrivna och ganska explicita boken känner jag mer än en gång att jag är en vuxen som spionerar på något jag absolut inte har att göra med. Och det, tänker jag, är tecknet på att Melin verkligen hittat tonträff. För boken är ju inte för mig.­ Förstås drabbas jag av ett ögonblicks moralpanik och tänker: vill jag att mina barn ska läsa det här när de går på mellanstadiet? Och sen tänker jag på vad jag själv läste när jag var tolv, och rodnar lite. — Ja, jag vill absolut att mina barn ska läsa den här boken, när de kommer in i den nyfikna åldern.”

Den här recensionen finns tyvärr inte på nätet så ni får ett citat till:

”Isa njuter, går och tar vad hon vill ha, hånglar, menstruerar, löptränar, svettas och är en fullständigt riktig människa utan att ens ett ögonblick reflektera över att hon skulle kunna vara ett objekt. Det är befriande, och det ger mig hopp. För även om det borde vara självklart 2015 så är det inte det, och därför har Mårten Melin faktiskt inte bara skrivit en bra barnbok utan pekpinnar, han har också gjort en insats för jämställdheten.”

imagegenJa, en sådan recension blir jag glad över förstås. Tack till Karin på Rabén & Sjögren som skickade den till mig. Och den andra recensionen då? Ja, den har Anne på Turbine mejlat över och den handlar om Vampyrjagt. Recensionen motsvarar de som böcker får i Sverige i BTJ-häftet (men jag vet inte vad den danska motsvarigheten heter) och recensenten kallar första Vanja och Livia-boken ”en sjov lille fortælling” och forsätter: ”Det er en sjov historie om den kække Liva og den mere forsigtige Vanja, skrevet af en forfatter med glimt i øjet.”

Återstår att se om de övriga böckerna om Vanja och Livia kommer på danska också. Turbine har tidigare gett ut Forvandlet och fortsättningen på den, Jeg er Love, kommer nästa månad.