Bilderböcker

3 Nov

BU15-2-e1445933367379Jag fick just ett mejl från Johanna Kristiansson där hon skrev att jag senare idag ska få se skisser till pixiboken som jag och min dotter Minna skrivit. Superspännande så klart! (Meningen är att boken Om du går vilse i skogen ska vara med i pixiboksjulkalendern nästa höst och senare säljas lös på Coop och Ica och andra ställen där pixiböcker säljes). Så nu sitter jag här och väntar …

Att göra bilderbok är väldigt intressant, jag har ju så klart mina bilder i huvudet och kan välja att skriva ner dem till tecknaren. Det gjorde jag till pixiboken, men det tyckte redaktören Martin Harris var så där. Alla vill inte ha sådan vägledning, utan hitta bilderna själva. Bjørn Arild Ersland skriver om det där i BU15 (se till att skaffa den där boken, den är jättebra!), hur arbetet med en bilderbok kan se ut, att när illustratören gjort sitt kan Bjørn gå tillbaka till texten och ändra och fixa, att text och bild liksom korsbefruktar varandra.

Jag har skrivit och skickat in ett bilderboksmanus och då lät jag bli att skriva ner mina bildförslag. Här är ett utdrag:

Igelkotten behöver muntras upp. Jag kommer på vad jag har i väskan.
– Jag gjorde en teckning av dig innan idag. Som du ska se ut. Fin, va?
– Ja, jag var fin.
– Fast teckningen är förstås också platt, säger jag.
– Teckningar är ju det, säger igelkotten.

Det vore kul om det blev något! Och om det blir något, räknar jag med att fixa och dona med texten efter att illustratören gjort sina bilder. Bild och text ska ju berätta tillsammans, inte samma sak var för sig. Bjørn Arild Ersland berättar för övrigt att hans dröm är att skriva en bok helt utan text. Det har jag i princip gjort: böckerna Hjälten och Vännen, illustrerade av Jimmy Wallin, berättar en historia utan text (texten består av ordförklaringar). Det var ett intressant arbete! Tyvärr har böckerna sålt dåligt, så det verkar som om det sista antagna manuset (jag har fått betalt och allt) inte blir en bok, inte just nu i alla fall. Synd, för flera lärare som har fått tag i böckerna är lyriska. Och det sista manuset är det bästa.

Oj, nu har mejlet från Johanna kommit. Vi hörs!

