Själaglad över Mycket mer än en puss

14 Okt

29696721_O_1”Om jag hade tonårsbarn skulle jag vara själaglad över att de hade sådana här böcker att läsa.”

Ella Andrén skriver om Mycket mer än en puss på Dagens bok och det är en av de bästa recensionerna jag fått. Inte för att den är positiv, för det är den, utan för att Ella Andrén fattar vad jag har gjort. Recensionen är mer välskriven än det mesta jag har läst på dagspressens barnkultursidor. Och visst har hon invändningar, men hon tar boken på allvar och det blir jag väldigt glad för:

”Jag älskar att ung sexualitet för vara så här oproblematisk, uppriktigt experimenterande och fin. Den är idealisk, och sådan litteratur behövs sannerligen. Men idealisk är schablonmässigt motsatsen till realistisk – är 13-åringar verkligen så här förnuftiga? Där blir också Mycket mer än en puss så lik föregångaren, som kanske ändå hade en lite intressantare inbyggd spänning. Premisserna och gränserna känns igen. Båda skildrar förhållanden som till stor del får försiggå i det fördolda och det kan man ju i och för sig tycka att alla spirande romanser borde få göra. Det blir så mycket mer komplicerat när alla omkring en ska ha åsikter om dem och man fortfarande är lite för liten för att sortera bland intrycken. Ändå är ju just det där en rätt stor del av relationer, och jag hade tyckt att det var intressant om det fått lite större plats i någon av böckerna, inte enbart som den frontalkrock med det båda har med i slutet.”

Recensenten smäller ändå till med 9 av 10 (hon gav Lite mer än en kram samma betyg) och mycket bättre kan det ju inte bli. Men som sagt, att bli tagen på allvar. Det mår barnböcker så bra av.

