Kapten Kidd anfaller

9 Okt

kiddkidd2kidd3capt_kidd

Jag hade väldigt bra smak när jag var liten. I alla fall när det gäller leksaker. The Ghost of Cap’n Kidd måste vara en av de coolaste leksaker som någonsin gjorts. Och förpackningen en av de mest morbida: riv av fliken så förvandlas den till en likkista att förvara liket i. Men se upp … Under månens ljus förvandlas Kidds kropp till en svärdfäktande hämnare!

Leksaksföretaget Matchbox gjorde denna och andra figurer i mitten av 70-talet och jag var kanske fem när jag fick den här. Kapten Kidd är alltså självlysande, och i mörkret framträder skelettet på (i?) hans kropp tydligt. Jag har faktiskt kvar den fortfarande, och den är om inte sönderlekt så i alla fall ordentligt använd. Det följde också med spännande illustrerade historier till den här och de andra piraterna. Min första bok jag skrev när jag var sex år var kraftigt inspirerad av berättelserna om the Fighting Furies som de kallades. Jag kommer säkert återvända till dem i någon berättelse så småningom.

Figuren ni ser här har jag köpt långt senare. Och idag fick jag hem en till, i den lite tråkigare men väldigt ovanliga amerikanska postorderförpackningen.

Så om någon undrar vad jag gör när jag inte skriver böcker så vet ni nu. Jag samlar på spöken.

