Mårten fyller ett utrymme där det länge har varit tomt

2 Okt

Skärmavbild 2015-10-02 kl. 12.49.59Jag har en massa att säga om massmedias bevakning av barnböcker – eller bristen på den – men nu i veckan nådde den en ny botten: Martin Widmark toppar bibliotekens utlån för 2014 med nära två miljoner (2 000 000) utlån. Den är en otrolig siffra – som resulterade i en TT-notis. Johanna Lindbäck skriver på Bokhora:
”Jag vet inte hur många intervjuer jag har läst med Jonas Hassen Khemiri i höst. Det är nog bara Horse & Hound kvar nu som inte har kört en sån? Iallafall, som jämförelse så finns Khemiri inte med på 200-toppen. Förmodligen för att han inte har gett ut en roman på flera år, tänker ni, och ja, det är ju sant. Därmed lånas han mer blygsamt. Men ändå. Han syns exakt överallt. Martin Widmark syns… jag kan sträcka mig till att säga lite sporadiskt, men då är jag faktiskt väldigt generös. B&u är SUPERVIKTIGA för biblioteken och SUPERVIKTIGA för handeln. All media säger ju att b&u och hela läskunnighetsdiskussionen är superviktig för dem också, men sen stannar det vid det.”

Själv hamnade jag på plats 63 på samma lista med över 200 000 lån, helt otroligt det också tycker jag, och jag är väldigt glad för att mina böcker hittar hem från bibliotekens hyllor. Hela listan över Sveriges 200 mest utlånade författare och illustratörer finns här – och den domineras av barn- och ungdomsbokförfattare om nu någon trodde något annat.

29696721_O_1Recensionsdagen för Mycket mer än en puss har varit och jag är inte så naiv så jag trodde att det skulle resultera i en dagspressrecension. Men andra har skrivit, bland annat Prickiga Paula:
”Mycket mer än en puss slutar på precis rätt ställe.  Boken är återigen ett bevis på hur bra Mårten är på att ta barnens perspektiv och skriva på bästa sätt med respekt för barnen.”

Och på Romeo and Juliet kan man läsa att ”Bokens främsta egenskap skulle jag säga är att den är helt fri från skuld och skam. Det är viktigt tycker jag. Den innehåller heller inga pekpinnar eller inriktningar mot vad som skulle vara rätt eller fel, det är helt enkelt en väldigt välskriven ungdomsbok om sex som fyller ett utrymme där det länge har varit tomt. Den är väldigt fin och allt sker på karaktärernas egna villkor.”

Ett svar to “Mårten fyller ett utrymme där det länge har varit tomt”

  1. Janina 12 oktober 2015 den 8:01 e m #

    Grattis till plats 63, fantastiskt!

Kommentarer inaktiverade.

