Fullt ös med Berätteribolaget

24 Aug

triss-i-samlarbilder1-800x502I lördags hade jag förmånen att se Johanna Kristiansson (som jag gör Vanja och Livia-böckerna med) i rollen som Kritkreatör Kristiansson! Och inte bara hon, utan även Muntlighetsminister Mikael och Sångsnickare Simonson. De är alla med i Berätteribolaget som framträdde på Lunds stadsbibliotek som en del av sommarboksavslutningen.

Och vilken show! Muntlighetsminister Mikael for omkring som ett yrväder och berättade, pratade med publiken (och skrämde den lite lagom) samt sprang några varv inne på biblioteket. Sångsnickare Simonson sjöng och spelade improviserade låtar och Kritkreatör Kristiansson ritade hela tiden, och allt hon ritade kunde publiken se med hjälp av en projektor. Guldlock och de tre björnarna berättades både som den brukar dras och i en helt ny version där björnarna var ersatta av poliser och Guldlock av en förrymd noshörning, allt efter input från publiken. Jag hade riktigt, riktigt roligt. Boka in dem ni som kan, till skolor och festivaler och andra sammanhang. Ni kommer inte att ångra er.

Apropå Vanja och Livia var jag och hämtade en kartong från Nypon förlag idag. Den innehöll mina friexemplar av Demonpassning! (tredje boken om de skräckintresserade barnen) samt Mellan dig och mig, den femte boken om Max. En fin nyponskörd i höst, tycker jag.

oforklarigtJa, så hade jag höstens första författarbesök idag, på Gunnesboskolan i Lund. Titta på bilden och se hur förväntan inför ett författarbesök skapas! Jag hade en riktigt bra dag tillsammans med sjundeklassarna och deras lärare Ylva Nilsson och bibliotekarie Monika Staub Halling. Eleverna skulle skriva noveller så jag passade på att läsa min opublicerade novell Copycat och använde den som exempel på hur författare stjäl … jag menar, får sina idéer från olika håll.

