Att skriva för barn

20 Aug

9187769352Ibland får jag frågan varför jag skriver just för barn? Jag vet ärligt talat inte riktigt. Men kanske för att jag bryr mig om barn och deras läsning. Och för att jag kan.

Många är det i alla fall som vill skriva för barn. Igår trillade den här fina boken in genom mitt brevinkast: Skriva barnbok av Annika Nasiell. Jag hade gärna skrivit om den även om jag inte varit intervjuad i den. Men det är jag alltså. Jag har inte läst hela men den ser ut att innehålla väldigt tydliga tips till den som vill skriva för barn. Och så är den så snygg. Inga krusiduller och i ett litet, behändigt format.

Janina Kastevik har skrivit en guide för den som vill bli barnboksförfattare på sin mycket läsvärda blogg. Jag kan bara säga att jag håller med om allt. Att bemöda sig om att gå till bliblioteket och se hur utgivningen nu för tiden ser ut är superviktigt och nog något som många struntar i. På Janinas blogg kan man även läsa att hon har en ny bok på gång! Hennes Slottet av is är en av de bästa barnboksdebuter jag har läst. Så det blir något att se fram emot.

Sommarlovet är slut och jag har börjat gräva ner mig i mitt romanprojekt. Det är novellen ”Inatt jag drömde” från Liksom helt magiskt som jag bygger ut. Det känns väldigt roligt! Webbsidan har fått ny design samt en ny, tjusig högerspalt och på måndag har jag säsongens första författarbesök, på Gunnesboskolan här i Lund. Så det rör på sig.

2 svar to “Att skriva för barn”

  1. Janina Kastevik 21 augusti 2015 den 9:01 f m #

    Men nu blir jag ju alldeles generad! Stort tack för fina ord om Slottet av is och tack för länkning. Har för övrigt gått och gnolat på Moody Blue hela dagen i går.

    Tjusig layout!

    • Mårten 21 augusti 2015 den 11:27 f m #

      Mmm, bra låt! Och tack!

Kommentarer inaktiverade.

