Mårten as recorded in Sun Studios, Memphis, Tennesee

19 Aug

jyllandspostenJag ville inte alls bli författare. Jag ville bli sångare. Elvissångare. bara sjunga Elvislåtar hela dagarna. Ja alltså, det finns faktiskt folk som har det som jobb, så varför inte?

När jag gick på filmskola i Ebeltoft sjöng jag Elvis vid ett flertal tillfällen. Jag vet inte hur jag fick folk att ställa upp och spela, själv kan jag inte spela en not. Min blivande svägerska var på besök på skolan när jag sjöng Fever uppe på ett tak. När hon träffade min brorsa senare och insåg att han också gillade Elvis måste hon ha undrat vad det var för en familj …

Jag har gillat Elvis sedan jag var sex år. Det var Elvis och Broberg som gällde när jag var liten. Jag har breddat min musiksmak sedan dess. Lite i alla fall. Moody Blue är en bra låt. När jag var i Memphis 1996 kunde man spela in sin röst till förinspelad musik i Sun Studios där Elvis spelade in sina första skivor. Jag tyckte det passade bra att sjunga en av hans sista. (Baptist Memorial där Elvis dödförklarades ligger för övrigt bara en liten bit bort från Sun.)

Det blev ingen Elviskarriär, tack och lov. Jag vill liksom hellre vara mig själv. Jag vill hellre skriva böcker. Förutom när jag duschar. Då kan jag sjunga Elvis. Datorn hade ju inte mått bra av vattnet ändå.

PS. Jag är 23 år på inspelningen ovan. Sedan några veckor är jag äldre än vad Elvis blev. Vad nu det har med saken att göra.

Tack Sita för bilden!

6 svar to “Mårten as recorded in Sun Studios, Memphis, Tennesee”

  1. Sita 19 augusti 2015 den 3:22 e m #

    Så fin artikel! Du ska få originalet till bilden nästa gång jag kommer hem.🙂

    • Mårten 20 augusti 2015 den 9:47 f m #

      Tack Sita! Jag kan ha den själv någonstans i gömmorna men är inte säker.

  2. Janina Kastevik (@bladdrabladdra) 19 augusti 2015 den 11:06 e m #

    Du är ju grym!

    • Mårten 20 augusti 2015 den 9:47 f m #

      1996 var jag det, Janina!🙂

      • Janina Kastevik (@bladdrabladdra) 20 augusti 2015 den 6:55 e m #

        Ha ha, sångröst kan väl inte bara gå upp i rök? Nu kommer jag pressa dig att sjunga karaoke på tisdag.

    • Mårten 21 augusti 2015 den 12:04 e m #

      Jag visste att jag skulle få ångra att jag la ut den där …🙂

Kommentarer inaktiverade.

