Intensivt och roligt

17 Jun

skrivarpausJust tillbaka efter två dagars skrivarkurs i Växjö under ledning av Paula Högström och Ina Lagerwall, med femton skrivsugna deltagare mellan 10 och 13 år. Intensivt och roligt! P4 Kronoberg direktsände en stund, lyssna från ca 2 timmar och 21 minuter! Första livesändningen från en skrivarverkstad? I alla fall för mig. Nästa vecka har jag ett liknande upplägg i Älmhult och sedan är det slut med offentliga sammanhang för ett par månader.

Min agilitybok är antagen på Nypon, det är roligt! Jag planerar att skriva två till. Ser ut att bli många böcker nästa år … Och på Boktips.net skriver Jörgen Nilsson uppskattande om Liksom helt magiskt, det sporrar mig när jag nu är i slutet av novellsamling två:
”När jag läste Liksom helt magiskt så kände jag igen mycket både från sagor och äldre skräckberättelser men det tyckte jag bara gjorde historierna mer spännande. För först tycks det som om de handlar om helt vanliga killar eller tjejer i trettonårsåldern men så händer plötsligt något konstigt antingen när de är i skolan eller har lov.
Jag kunde efter att ha läst en bit av en historia oftast lista ut om den skulle handla om spöken, monster eller något annat övernaturligt men det var svårare att försöka räkna ut hur en historia skulle sluta. Ibland går det faktiskt bra för historiernas huvudpersoner men så slutar det inte alltid. I de böcker med flera korta berättelser som jag har läst så brukar alltid ett par av historierna vara sämre än de andra men i Liksom helt magiskt tycker jag att alla är mycket bra fast på lite olika sätt och historierna handlar inte bara om det övernaturliga utan också om vänskap, kärlek och sorg.”

