Gästspel på Nypon

28 Apr

I mars månad var jag månadens nypon på Nypon förlags facebooksida. Här är alla texter jag skrev då.

martens_skrivbordFörsta texten
Hej! Jag heter Mårten Melin och är författare. Jag har gett ut 46 böcker, över hälften av dem på Nypon. Nu i mars kommer jag att skriva lite här om mitt liv som författare.

Jag har två olika sorters arbetsdagar: Antingen skriver jag, eller så besöker jag skolklasser runt om i Sverige. Den här månaden är inget undantag, även om författarbesöken just i mars inte är så många.

Jag gillar det här jobbet av flera anledningar. En är att det inte behövs så mycket för att skriva. En dator, och så någonstans att sitta och skriva på den.

Jag har min arbetsplats hemma. I en klädkammare med fönster, men det räcker. Bara det finns plats för ett skrivbord och en stol. Och det gör det. Faktiskt en fåtölj också, och några små bokhyllor.

Här skriver jag mina böcker. De handlar förstås om olika saker. Nästa gång ska jag berätta vad jag skriver på just nu. Då lovar jag att visa hur jag ser ut också.

marten_1234Andra texten
Förra månaden skrev jag klart den femte boken om Vanja och Livia och kände att det nog fick räcka med böcker om dem nu. Så vad skulle jag skriva då?

På ett författarbesök för inte så länge sedan frågade en elev om jag skrivit böcker om hundar. Nej sa jag, så värst mycket hundar finns det inte i mina böcker. Eleven såg besviken ut.

Egentligen är det helt idiotiskt att jag inte skrivit om hundar. För jag hade en hund när jag var liten, Jack hette han. Och ett bra skrivtips är att skriva om sådant som en kan något om. Så därför bestämde jag mig: Nästa bok ska ska innehålla en hund.

Jag och Jack höll på med agility, alltså hinderhoppning för hundar. Det gillade vi båda två. Och trots att det finns så många böcker med hundar i, är agility inte så vanligt i barn- och ungdomsböcker. Så jag bestämde att min bok kommer att handla om Meja som gärna vill träna agility.

Sedan får det gärna finnas ett problem i en bok. Jag tycker jag kom på ett ganska bra problem: Meja som vill träna agility har nämligen ingen hund …

Ni märker att det är en del funderande innan själva skrivandet kommer igång. Så här ser jag ut när jag satt igång att skriva.

Demonpassning_omslagTredje texten
En av de bästa sakerna med att vara författare är alla duktiga illustratörer jag får samarbeta med. Det är lika spännande varje gång det kommer en skiss till ett omslag eller till en bild inuti boken.

Johanna Kristiansson och jag gör böckerna om Vanja och Livia tillsammans. Och här får ni se hur hon tänker sig omslaget till nästa bok, Demonpassning! Fint, eller hur? Notera hur håret på barnet i sängen lockar sig likt två djävulshorn …

kontrakt_nyponFjärde texten
Det är inte bara böcker en författare skriver. Utan sin signatur på kontrakt också! Idag damp de här kontrakten ner på hallmattan. De är för Demonpassning! och Mellan dig och mig, båda böcker som utkommer i augusti.

Men jag får betalt för dem redan nu, i alla fall för första halvan av den planerade första tryckningen. Säljer böckerna mer än så får jag så klart betalt för det också. För att få betalt måste jag dock lämna en faktura till förlaget, se där en sak till som författare skriver …

pavaghemFemte texten
På väg hem från månadens första författarbesök! Jag har varit på fantastiska Ängsdals skola i Malmö, en fristående skola med en stor summa pengar avsedd för inköp av nya böcker till eleverna. Christine Landin på skolan driver sedan elva år ett årligen återkommande läsprojekt där temat i år var Läshjältar. Jag bar min Spiderman-badge väl synlig på kavajslaget!

Mårten Sandén hade besökt klasserna för några veckor sedan och snart ska eleverna även få besök av Peter Gissy. Vilken lyx, va? Det märks i klasserna när jag besöker en skola som har förstått vikten av att barnen läser och diskuterar skönlitteratur. Jag fick svara på många bra frågor.

frokenspokeSjätte texten
Jag gav ut mina två första nyponböcker 2010, strax efter att förlaget startat upp sin utgivning. Sedan dess har många andra författare tillkommit.

En av dem, som jag också är kollega med på Rabén & Sjögren, är Kerstin Lundberg Hahn. Hon har skrivit många spännande böcker, bland annat Barnkolonin som är en av de läskigaste böcker jag har läst. Nu har Kerstin också skrivit en nyponbok!

Fröken Spöke handlar om tvillingarna Ebba och Ivar och deras nya lärare fröken Sparre. Ebba och Ivar misstänker att hon är ett spöke. Men det är verkligen osäkert in i det sista om det verkligen är så eller inte … Mycket spännande och med fina bilder Åsa Rosén (som också gjort egna böcker på Rabén & Sjögren).

En elev frågade mig en gång vilka mina konkurrenter var. Eleven trodde nog att jag skulle rabbla några författarnamn. Men det är ju inte så att man väljer mellan två böcker, inte om man fattat hur roligt det är att läsa. Då läser man båda två! Så andra författare är inte konkurrenter, utan kollegor. Vi jobbar alla för att få fler att läsa. Mina konkurrenter är snarare mobiltelefoner och dataspel …

zeldaSjunde texten
Jag är just nu i Göteborg. Staden har nästan alla sina författarbesök den här veckan, så det vimlar av författare! Idag var jag på Gärdsmosseskolan och träffade en massa jättetrevliga elever i årskurserna fyra, fem och sex. Sarah Sheppard var där samtidigt och träffade de yngsta barnen.

En kille i sexan förvånade mig när han visade vad han just nu läste: Zelda av Lina Neidestam. Jag vet inte riktigt om killar i sexan är huvudmålgrupp för serien, men han tyckte att Lina var så bra på att rita. Och det har han ju verkligen rätt i.

lovgardetÅttonde texten
Litteraturveckan i Göteborg är över för mig, det har varit väldigt spännande att träffa alla elever och lärare och få höra deras åsikter och frågor om mina böcker.

Vissa gör stora avtryck: eleven i särskolan som hade en jättebra idé till en fortsättning på min bok Pappa, var är du? (får se om det blir något!) och eleven i fyran som länge vägrade läsa tills hon fick tag i en av mina böcker. Då läste hon. Och fortsatte att läsa. Fast ännu bara mina böcker …

Författarbesök – tillsammans med bra skolbibliotek, bibliotekspersonal samt lärare som förstått vikten av skönlitteratur – ger eleverna en rejäl skjuts i sin läsning och gör hela vårt land rikare.

Fotografiet visar Walter Bengtssons staty Ada i Karlavagnen som mötte mig på väg till Lövgärdesskolan som skymtar i bakgrunden.

hejdaNionde texten
Då var mars månad snart över och så även min tid som månadens nypon. Det har varit roligt att visa hur min vardag som författare ser ut. Men vill ni mig något så vet ni var jag är – framför datorn i arbetsrummet, med nya berättelser och dikter i huvudet som jag försöker få ner på skärmen … Allt gott till er alla!

