Rapport från Litteralund

17 Apr

bodobodoIgår var jag på Litteralund som hastigast och lyssnade på Lilla Piratförlagets Erik Titusson och Ilon Wikland. Ilon berättade att den bok som stod henne närmast av alla hennes Astrid Lindgren-samarbeten var Bröderna Lejonhjärta. Efter samtalet lyckades jag få min gamla samlingsvolym Sagorna signerad av Ilon som tyckte det var kul att se den igen.

Erik hade med sig ett tryckfärskt exemplar av Barnboksakademins Bodo Bodo Filoo och att säga att det är en fin bok räcker inte. Jag är väldigt, väldigt stolt över att vara med i den.

Julien Neel som gör de fina Lou-böckerna gästade också festivalen och Jimmy Wallin bjöd in mig för att ta en öl med honom och hans svenska förläggare Lisa Wibom. Juliens böcker är väldigt omtyckta hemma hos oss och han signerade gärna en bok till min sjuåring. Jag träffade även många av mina svenska kollegor, förlagsmänniskor, bibliotekarier … ja, till och med några scouter!

Jag lyssnade också på bibliotekarien Anna Hällgren från Skellefteå som berättade om kommunens fantastiska arbete med bilderböcker i förskolorna. Anna träffade jag första gången på en Rabén & Sjögren-middag. Lennart Hellsing satt mittemot när Anna utbrast: ”Mårten Melin! Det är du som skriver så fina dikter!” Lennart sa ingenting …

Slutligen kan jag berätta att jag nästa år ger ut min sjunde diktsamling Att vara eller inte vara. Det blir på Rabén & Sjögren vilket jag är väldigt glad för.

