Hyssjfinger upp

23 Mar

KramC1Idag åker jag till Göteborg och Litteraturveckan! Varje år lägger Göteborg 90 procent av sina författarbesök under en och samma vecka. Fantastiskt roligt att få träffa kollegor, både gamla och nya bekantskaper! Här finns en liten intervju med mig inför veckan. Fast jag tjuvstartar med att träffa Bokslukarna på Linnéstadens bibliotek idag klockan halv fem.

Jenny Lindh skriver i sin Fråga bibliotekarien-spalt i DN om åldersgränser och sex i barnböcker och hur föräldrar förfasas:
”Mårten Melin skriver perfekt gulligt/pirrigt om kärlek och sex för barn mellan 10 och 12. För ett tag sen ”råkade” en sjuåring låna Melins ”Så grymt skönt” på skolbiblioteket varpå föräldrarna blev så upprörda att boken plockades bort. Själv har jag mött mammor som liksom jäktat försäkrat sig om att den och den ungdomsboken inte innehåller sex (och jag vill alltid svara ”nej, men tack och lov våld”). Är dagens föräldrar på väg att bli nymoralister? Miniputinister? Smyger Kristdemokraterna in foldrar på landets skolbibliotek? Hyssjfinger upp, och för övrigt är de där åldersgränsernas främsta funktion att de kan överskridas.”

Lotta Olsson på samma tidning är lite inne på samma ämne när hon skriver om läskigheter och barn:
”Läraren i Kalmar har valt välskriven litteratur som har levandegjort verkliga händelser för barnen, och på något sätt är ju mardrömmarna helt rätt: då har man förstått vad mänsklig brutalitet är. Skolan ska lära ut historisk verklighet. Men i så tidig ålder? Jag tror det. Vi kan inte blunda för att barn i dag tidigt möter oändligt många våldsskildringar på nätet. Och kanske är det de barnen vi verkligen borde oroa oss för: de som redan tycker att våld är uthärdligt.”

Mia Roux på Bok ohoj! blev nyfiken på Lite mer än en kram efter att han hittat den lite här och var på sitt skolbibliotek:
”Jag gillar skarpt att han rakt på sak vågar skriva om pirret, känslorna, kyssarna och nakenheten. Visst kan det kännas närgånget och genant ibland med det är precis så det ska vara!”

