Bara för dig

18 Mar

29693201_O_1Nu har jag korrläst mina och Jeanette Mildes två bidrag till Bara för dig på lågstadiet, en antologi med texter och bilder för 6-9-åringarna. Vi medverkar med en diktsvit och en novell som heter Gungning:

Jag var först in i klassrummet. Jag plockade snabbt upp handduken, vek ihop den och la den i Martins bänk.
Jag tittade på honom när han kom in. Han öppnade bänklocket och såg vad som låg där.
Han såg sig om i klassrummet. Så fick han syn på mig. Jag tror han fattade för han log stort.

Boken kommer (tillsammans med syskonboken Bara för dig på mellanstadiet) i slutet av maj på Rabén & Sjögren.

Bodobodofiloo-246x300En annan antologi för de lite yngre, Svenska Barnboksakademins Bodo Bodo Filoo, kommer redan i slutet av april på Lilla Piratförlaget och den har Helene Ehriander redan recenserat för BTJ-häftet:
”Svenska Barnboksakademin består av arton författare och illustratörer, som tillsammans arbetar för att främja litteratur för barn och ungdomar. Med denna antologi gör de nuvarande och flera av de tidigare medlemmarna ”bokstavligen” precis detta, och de gör det med konstnärligt skimrande illustrationer och magiskt spännande nyskrivna texter. Författare och illustratörer möts i nya, oväntade och kreativa samarbeten, och bidragen knyts till varandra på ett genomtänkt sätt så att en väl sammanhållen helhet bildas av de 16 verserna och berättelserna. — Detta är en bok med hög och jämn kvalitet som man blir glad av och som man kan njuta av många, många gånger!”

Jag har gjort en bildberättelse tillsammans med Anna Bengtsson och en diktsvit illustrerad av Stina Wirsén. Hur de andra bidragen ser ut vet jag inte, men mina ser fantastiska ut.

