Långsamt framåt

25 Feb

Igår var SVT Kulturnyheterna härhemma och intervjuade mig till ett kommande reportage om sex i barnböcker. Jag vet inte om jag sa något klokt och jag vet inte när det ska sändas, men gissar på någon gång den här veckan. Idag var det i alla fall inte.

Annars går det lite långsamt med skrivandet just nu, men det ska det få lov att göra ibland. Brist på idéer har jag i alla fall inte, och en del av idéerna är till sådant jag vanligtvis inte gör. Jag provar saker lite fram och tillbaka. Vi får se hur det går.

Idag har jag skrivit på en novell med arbetsnamnet ”Bara bort”, och det ser ut så här:

Så kom det där förfärliga oväsendet, som tusen ringklockor i mitt huvud, och en massa tankar som jag inte alls förstod varifrån de kom: Att jag inte hade gjort matten till idag (fast jag visste att jag hade gjort det, varför tänkte jag på att jag inte gjort det) och om Abdul (jag kunde inte fatta att jag tänkte på Abdul, men jag blev varm i kroppen när jag tänkte på honom).
Jag öppnade ögonen, drog mig loss. Ringandet i huvudet försvann, men tankarna var kvar. Alla de där konstiga tankarna. Jag tittade på Sara.
”Hur är det med dig?” sa hon.
Sen mindes jag inte mer förrän jag låg i skolans vilorum.

När jag skrev Liksom helt magiskt var meningen att en del av novellerna skulle handla om elever på Skogsbingelskolan. Nu blev det inte så, men den här gången verkar det dra åt det hållet. Min förläggare Cecilia på Rabén & Sjögren har fått fyra noveller att läsa för att kolla om de duger. En av novellerna kommer i alla fall i samlingsutgåvan Monsterskolan som bonusmaterial. Där blir det även fem sidor ur den kommande serieboken Välkommen till Skogsbingelskolan samt en kort intervju med mig. Känns roligt att bjuda på något extra. Redaktören Cinas baksidestext till pocketen är kort och koncis:

Skogsbingelskolan – även kallad Monsterskolan – är en internatskola för barn med speciella behov. Väldigt speciella behov.

