Stoppa pressarna!

13 Feb

kartongIbland dyker det upp journalister när jag gör författarbesök, och det är ju bra så att det sprids att författare besöker skolorna. Skånska Dagbladet dök upp igår i Svedala, och Norra Skåne förra veckan när jag var i Hässleholm. Om jag berättar för eleverna att journalister inte får ljuga, men att författare får det, kommer det ofta med i reportagen …

Igår hämtade jag en låda med Spökbegravning! och Men jag är kär i henne, båda på Nypon förlag. De ser superfina ut, och det är klart de gör när Johanna Kristiansson och Lisa Zachrisson gjort omslagen. Johanna har redan gjort skisser till Demonpassning! som är nästa Livia och Vanja-bok, och de blir helt klart … demoniska. Omslaget till Mycket mer än en puss är också godkänt, men det får ni se lite senare. Det har förstås Emma Adbåge och Richard Gustafsson gjort och det påminner om det förra, fast aningen mer ekivokt … Helbra blir det hursomhelst!

Det är verkligen en gåva att få arbeta med så duktiga illustratörer och omslagsmakare som jag får göra och alltid lika spännande när det kommer ett nytt omslag att tycka till om. Jag minns när Emma illustrerade min första bok Mera glass i däcken 2002 och skickade bild efter bild och jag bara svarade ”Det ser jättefint ut!” hela tiden. Det var häftigt! Jag får nog skriva en bilderbok snart, så jag får uppleva det igen!

