Monsterskolan: Trilogin i maj

29 Jan

29696486_O_1I maj kommer det en tjock pocket med alla tre delarna om Skogsbingelskolan: Förvandlad, Jag är Love och Pixis bok. Pocketen heter Monsterskolan: Trilogin och omslaget är så klart av Emma Adbåge och Richard Gustafsson. Jag hoppas att det kan bli lite extramaterial i boken, jag har just avslutat en novell om Adam som Cina och Cecilia på Rabén & Sjögren fick igår:

Det ringde på dörren. Jag ville inte prata med någon. Men jag reste mig ändå och öppnade.
Det var Pixi.
”Hej, jag är tillbaka. Ska vi …”
Hon tystnade, såg medsamma att något inte stämde. Innan hon hann fråga gav jag henne mobilen. Hon läste, tittade på mig.
”Är det någon som skojar?”
Jag skakade på huvudet.
”Mamma ringde. Hon är borta.”
”Ska vi ringa polisen, eller?”
”Det stod att jag inte fick berätta för någon.”
”Men du berättade för mig.”
Jag tittade på henne.
”Jag tror inte någon bevakar rummet här.”
Sedan tittade jag ut genom fönstret.
”Hoppas jag.”

En förhandstitt på serieboken om Skogsbingelskolan som jag och Joakim Gunnarsson gör tillsammans hoppas jag också på. Det blir hursomhelst ett bra och billigt sätt att få alla tre delarna i serien. Förvandlad är ju dessutom slutsåld.

29693201_O_1Ungefär samtidigt kommer en antologi som jag är med i: Bara för dig på lågstadiet (Rabén & Sjögren). Jag medverkar med en novell som heter Gungning samt ett knippe dikter. Mina bidrag illustreras av Jeanette Milde, vars bok När jag mötte Carl-Einar går varm här hemma.

Dikter blir det också i en annan antologi jag tidigare nämnt här på bloggen: Bodo Bodo Filoo, som ges ut i april av Lilla Piratförlaget i samarbete med Svenska Barnboksakademin där jag sitter. Vad jag inte sagt är att dikterna där illustreras av Stina Wirsén. Anna Bengtsson och jag har också gjort en bildberättelse på fem uppslag. Mycket roligt med nya samarbeten!

