Filmtajm

28 Jan

1420627090678Barnens bibliotek filmade mig och andra ledamöter i Svenska barnboksakademin i höstas när vi pratar om skrivande, och nu går det att se det hela också. Jag säger en massa kloka saker.

Det har kommit två nya böcker, båda på Nypon förlag (ja, inte hem till mig men det gör de kanske så småningom). De har redan blivit recenserade på olika håll. Helene Ehriander skriver om Men jag är kär i henne i BTJ-häftet:
”Mårten Melin har de senaste åren gjort sig känd för att han kan och vågar skiva om sex för unga läsare, och han gör det på ett öppet, ärligt och lättläst sätt. — Det begränsade utrymmet ställer höga krav på koncentration i berättandet och Melin lyckas elegant med att både mejsla fram väsentligheterna i handlingen och behålla djupet i skildringen.”

Klara på Boklus har istället läst Spökbegravning! och skriver:
”Det är lite Josefin och Villa-Ulla-känsla över de här böckerna, vilket är högsta beröm från min sida. Tonen känns också igen från Melins tidigare serie på Nypon om Vera och Häxskolan. Precis som de böckerna kan de trots klassningen gärna läsas av lågstadiet också.”

Spokbegravning_C1Det var roligt att höra. En annan rolig sak var Bokfreaks recension av Petter Lidbecks nya bok Men finns ändå där Maria skriver ”En lite annorlunda bok i Mårten Melinanda som jag tror många kommer gilla (tänker på att ett boksamarbete mellan Melin och Lidbeck skulle bli helt fantastiskt).” Tänk att ha namngivit en anda, det är coolt. Den där boken måste jag bara läsa. Petter har också bloggat nyligen på Rabén & Sjögren, mycket läsvärt som det alltid är när han skriver.

3 svar to “Filmtajm”

  1. Eva-Lotte Hellström 28 januari 2015 den 2:26 e m #

    ojojoj! filmlänken med alla klokord funkar inte!

    • Mårten 28 januari 2015 den 9:37 e m #

      Hmm, den funkar på min dator … Kommer du inte fram alls eller är det filmen som inte går igång?

      • Eva-Lotte Hellström 28 januari 2015 den 10:06 e m #

        jo, nu så! kanske ett handhavandefel av mig :-/
        sett och lyssnat och tagit till mig klokskaperna!

Kommentarer inaktiverade.

