Remake

16 Jan

Många som läste Som trolleri tyckte att den skulle slutat annorlunda (många tyckte också att slutet var jättebra). När jag skrev noveller till Liksom helt magiskt gjorde jag faktiskt en remake på Som trolleri – där jag istället valde det av många önskade slutet. Resultatet blev novellen ”Som en fisk i vattnet”. Det är visserligen nya figurer och väsen, men grundstrukturen är densamma. Förutom slutet då.

Nu har jag gjort ungefär samma sak igen. I Jävla Lucia blir Martin upprörd när han felaktigt tror att Lucia förhäxat Leena (så att hon ska gilla honom). I min nya novell ”Termos” sker faktiskt en förhäxning – men upprördheten uteblir …

Ia spände ögonen i mig. Så skruvade hon lite på sig.
”Ja”, sa hon. ”Jag har förhäxat dig. Du har ingen aning om vad man kan hitta på internet. Och när jag fattade att det funkade …”
Hon bet sig i läppen.
”Det är alltså inte på riktigt”, sa jag.
”Men vadå?” sa hon. ”Känn efter! Vad spelar det för roll om det är på riktigt eller inte?”
Hon knäppte upp en knapp i skjortan.
”Jag skiter väl i om du är kär i mig av dig själv eller genom en trolldryck. Det viktiga är att du är kär i mig.”
Hon knäppte upp en knapp till.
”Eller?”

Just nu består nya novellsamlingsmanuset av tre historier. Fler kommer.

