Mycket mer än en sexbok för unga

31 Okt

KramC1Just nu sitter jag på tåget på väg till Kalmar och stadsbiblioteket. Det är dags för Litteraturfest, och förutom jag kommer bland andra Siri Spont och Tamara Bach att prata böcker. Kul!

Också roligt är att det bloggas vidare om Lite mer än en kram. Anna på Annas bokblogg skriver:
”Har du, precis som jag, inte heller läst Hellbergs böcker? Då bör jag kanske förtydliga att vi snackar ungdomsroman för lägre tonåren som handlar om hångel, onani, sex och snuskiga fantasier. Typ allt det där som man ofta tänker väldigt väldigt mycket på under puberteten. Och som kan vara väldigt rysligt mycket pinsamt att prata om i den åldern, hur nyfiken man än är! Och att som vuxen prata med barn om sexualitet kan minsann vara minst lika jobbigt. Så just därför är det bra att Melin vågar prata och berätta om det i sin bok. Och dessutom väver in en massa olika funderingar kring sexualitet, kärlek, känslor, porr, är-jag-normal-tankar, som gör berättelsen så mycket mer nyanserad. Att därför säga att detta inte är nåt annat än en sex-bok för unga är rätt så grovhugget. Visst finns här några väldigt explicita scener (som i varje fall jag skruvade lite besvärat på mig åt), men Lite mer än en kram är mycket mer än så.”

Dagens Bok skriver Ella Andrén:
”Genom att vända på den traditionella åldersskillnaden – att unga tjejer förväntas vara intresserade av äldre killar, inte yngre – får Mårten Melin i Lite mer än en kram inte bara till en spännande intrig. Karaktärerna blir könsrollsmässigt långt ifrån klichéer, och det uppstår liksom en maktförskjutning som är jätteintressant och som också, tror jag, öppnar upp romanen mer för läsare av båda könen.”

Hon sammanfattar: ”Kan man då bli annat än själaglad åt böcker som den här?” och det blir jag ju själaglad över att höra.

På Dagens Bok har också Lina Arvidsson intervjuat mig. Lina och jag gick Skrivpedagogutbildningen på Skurups folkhögskola samtidigt, och Lina har sedan dess gett ut två böcker, den senaste under pseudonymen Ariel Held. Lina frågar bland annat om vad jag läser och jag svarar:

”Kärlek och skräck. Samma som jag skriver. Just nu plöjer jag hela Neil Gaimans Sandman. Jag läser också Kelly Links noveller som jag är väldigt glad i. Vad som helst kan hända i dem, de säger så mycket om vad litteratur kan vara. Rainbow Rowells böcker är nya favoriter. Och så försöker jag hänga med i vad som händer i Spider-Man så här 37 år efter att jag läste serien för första gången.”

Nu är tåget i Emmaboda. Snart dags att packa ner datorn!

