Monsterskolan del 4

24 Okt

Igår var jag på författarbesök i Älmhult, och i förrgår också. Två riktigt trevliga dagar med förberedda elever med många frågor, intresserade lärare och till och med en lektion på engelska, på Internationella skolan. Det funkade fint, jag känner mig nästan redo för en USA-turné … För första gången mötte jag elever som läst Lite mer än en kram och de såg inte ut att ha tagit någon skada.

Idag har jag skrivit på en ny roman. Det är novellen ”Inatt jag drömde” från Liksom helt magiskt som jag helt enkelt provar att skriva vidare på. Det känns bra! Lite som att vad som helst kan hända. Till exempel att Hella och Lucia dyker upp så småningom …

”Ställ dig på mina händer”, sa jag. ”Och in i hålet. Det kommer blir bra.”
Sira bara stirrade på mig. Så ryckte hon på axlarna och gjorde som jag sa.
Hon drog luften åt sidan och jag lyfte henne uppåt. Så försvann hon igenom. Jag hoppade upp och tog tag i hålets nedre kant, det töjdes ut och så drog jag mig uppåt. Därinne på andra sidan stod Siri och tittade på mig. Jag blev sittande på kanten, vände mig om och tog en sista titt in i Elias dröm. Jag såg Elias och hans pappa sitta där vid ån och meta.
Jag skulle precis vända mig om när jag fick syn på något annat. Nej, någon annan. Någon som definitivt inte varit där innan. Det var en kvinna, klädd i väst och kort kjol och med någon slags mantel på sig. I handen höll hon ett par pinnar. Eller var det paraplyer? Jag hann se att hon var på väg mot mig innan hon stannade. Så ryckte hon på axlarna och log, gav mig en slängkyss. Vände på sina höga klackar och gick iväg.

