Enorm debatt

16 Okt

KramC1Mer bloggande om Lite mer än en kram. Bokomaten skriver:
”Ingen i bibliotekssvängen kan väl ha missat den enorma debatt som har rått i spåren av den här boken. Framför allt är det på maillistan BIBLIST som åsikterna har rullat fram och tillbaka. Hur snuskigt får det bli i barnböcker egentligen? Och naturligtvis har man kopplat diskussionerna bakåt till Hans-Eric Hellbergs böcker Puss och Kram. Det är ju inte första gången barnböcker kommer upp till debatt. Jag tror heller inte att det är en slump att Melin döpt sin bok till ”Lite mer än en kram”…”

Nej, det är det kanske inte … Bokomaten poängterar att bara för att en bok är hcg-klassad behöver den inte rikta sig till hela det åldersspannet. Himla viktigt, tycker jag! Mer från inlägget:
”För herregud, vad mycket snusk det är i den här boken! EL James skulle rodna! — Det är mest en väldig massa runkande hit och dit i den här boken och jag förstår verkligen att en 12-åring kan tycka att det här är himla spännande. Och mer lättläst än grottbjörnens folk. Och definitivt mer på deras nivå. Och bättre. Däremot blir det minst sagt lite småtråkigt att läsa som vuxen som inte tycker att det är fullt lika spännande att kompisen tittar på nakenbiler på mobilen eller fundera över vem av tjejerna på stranden som har störst bröst. Men det är snabbläst. Summa summarum så förstår jag verkligen vad debatten handlar om, men det är ändå lite oskyldigt för de väntar trots allt. Och bara för att man läser om något så betyder ju inte det att mantänker göra det. Tvärtom. Och det skrivs ju nästan aldrig något sådant här i ungdomsböcker (och aldrig i barnböcker) så jag antar att det fyller en funktion. Men det är ändå definitivit för snusket man läser den här boken, för så där jättemycket handling utöver det är det inte.”

Ja, det var kanske inte så dumt sammanfattat …? I alla fall ur en vuxens ögon. Jag vet att det varit diskussion om boken och främst klassificeringen av den, men ”enorm debatt” är väl lite överdrivet? Fast det låter ju stort, liksom. Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha den där debatten i media, men jag längtar efter någon liten dagspressrecension får jag erkänna.

Pernilla på Bokfreak har också läst:
Lite mer än en kram handlar om hur det egentligen känns när man gillar någon och hur det är, det där som alla pratar om. En rak berättelse som tar dem som den handlar om på allvar! En superviktig bok helt enkelt! PS. Tack förresten Mårten för det sista kapitlet, annars hade det varit för sorgligt, hur det blir…”

Liksom Andies trädkoja:
”Och jag är glatt överraskad, detta var en bra bok och jag gillar att den tar upp det där pirriga pubertetstadiet. Jag gillar att den känns 2000-tal och inte något förlegat och pekpinnigt tjafs som tyvärr finns inom ungdomslitteraturen. — Dessutom gillar jag omslaget. Det visar tydligt vad boken kommer att handla om men ändå lämnas mycket till fantasin. Och jag tycker nog att både ungdomar och pre-teen föräldrar bör läsa den här för att få lite insikt.”

2 svar to “Enorm debatt”

  1. BiblioteKarin 21 oktober 2014 den 11:29 f m #

    Det jag tycker kan vara lite dumt med klassificeringen är att många äldre ungdomar kan ”missa” boken. Om en är 12-14 år så kanske en väljer bort att gå till Hcg-hyllan. (Så därför skyltar jag den mitt emellan de båda avdelningarna) Å andra sidan sprids ryktet ganska snabbt även mellan åldrarna 🙂

    • Mårten 21 oktober 2014 den 4:40 e m #

      Tack för din kommentar. Ja, din lösning låter allra bäst!

Kommentarer inaktiverade.

