Från Reykjavik till Lund

15 Okt

rekjavikNu är jag hemma igen efter sex dagar i Reykjavik och medverkan på Reykjaviks internationella barnlitteraturfestival (puh)! Jag läste på engelska för isländska fjortonåringar (gick rätt bra) och höll ett par korta föredrag om vikten av nya böcker samt om Lite mer än en kram. Det var väldigt många som tackade för att jag pratade om de nya böckerna så det måste gjort intryck. Också roligt att träffa kollegor från andra länder (och från Sverige: Sara Lundberg, Viveka Sjögren och Sofia Nordin), förläggare och andra bokintresserade människor. Jag hann också med lite valsafari (utan valar tyvärr) och bad i Blåa lagunen.

Ikväll åker jag till Stockholm för författarbesök på Kyrkskolan imorgon, det blir spännande! Och sedan är det väl meningen att jag ska skriva något … Jag har så smått börjat skissa på en roman för 6-9-åringar samt en roman som tar avstamp i novellen ”Inatt jag drömde” från Liksom helt magiskt. Den senare riskerar att bli ytterligare en bok om Skogsbingelskolan. Vi får se vad det blir … Arbetet är i alla fall totalt utan deadline, så det får ta den tid det tar.

