Ny bok om Skogsbingelskolan

22 Sep

jg_monsterskolan_skissDet är så roligt att få berätta något som varit hemligt så länge, nämligen … att jag och Joakim Gunnarsson (som gör Katten Nils och som jag jobbat med på Bamse) gör ett seriealbum tillsammans! På Rabén & Sjögren! Förlaget satsar nämligen just nu på serier, vilket går att läsa både här och här. Toppenbra och lovvärt initiativ! I första hand är det serier för åldern sex till nio år som gäller, men vår bok riktar sig till de lite äldre. Det är fråga om ett album om Skogsbingelskolan som jag tidigare skrivit tre böcker om (Förvandlad, Jag är Love och Pixis bok). Boken kommer att innehålla fem episoder på mellan 12 och 17 sidor och en del äldre figurer känns säkert igen: Måns och Felicia, Jenny, Adam, Eva … Men också flera nya. Arbetstiteln är Välkommen till Skogsbingelskolan och jag gissar att boken ges ut våren 2016. Kanske blir det tidigare.

Här bredvid kan ni se en av Joakims skisser på en av karaktärerna i boken, Milla. Hon är journalist och får nys om en mystiskt skola på orten …

jochjochj_LITENJag är så himla glad att få göra det här och att få chansen att jobba med Joakim igen. Här syns han (längst till höger) tillsammans med Johanna Kristiansson (som jag gör böckerna om Vanja och Livia med) och Jimmy Wallin (som jag gör bilderböcker för mellanåldern med) på Litteralund i våras. Ett nöje att få arbeta med alla tre! Joakim och Johanna fick Seriefrämjandets utmärkelse Unghunden förra året.

Apropå Skogsbingelskolan kommer ju alla tre tidigare böcker i en fet pocket i juni, och jag skissar just nu på ytterligare en roman, sprungen ur en av novellerna i Liksom helt magiskt. Vi får se om det blir något av det.

2 svar to “Ny bok om Skogsbingelskolan”

  1. BiblioteKarin 26 september 2014 den 3:09 e m #

    Å, mer Skosbingelskolan, nu blir mina unga låntagare – och jag! – väldigt glada 🙂

    • Mårten 28 september 2014 den 12:50 e m #

      Tack för pepp!

Kommentarer inaktiverade.

