Fint och modigt och bra

19 Sep

KramC1Det har kommit fler inlägg om Lite mer än en kram och det verkar som om den kanske blir en snackis ändå, den här boken … Vi får se hur det blir med det, här är i alla fall tre bloggare som tycker till om boken. Först ut är Bokpandan:
”För de som vet något alls om Mårten Melin kanske det inte kommer som en chock, men jag vill bara förtydliga: det är en kontroversiell bok. Man ser nämligen inte alltför ofta böcker för 9 till 12-åringar som handlar om sex väldigt ofta. — Kan tänka mig att läsare i mellanåldern kommer vallfärda mot den här boken – och smussla med den i väskan, tills de kommer till något ställe där de kan läsa i fred. Väldigt hemligt förstås. Med lite tur blir det också en sådan bok som ”lurar” in motvilliga läsare till kapitelböckerna, med den perfekta kombinationen av ett spännande ämne och en skicklig författare.”

Det var väl ändå ganska positivt? Jennie på Mörbylånga bibliotek har heller inget emot boken:
”När jag häromdagen berättade lite kort om innehållet i boken för några sjätteklassare  så blev det med en gång tio personer i kö. Det talar ju för att det är en bok och ett ämne som är hett. Och visst kan man säga att sex sells, men ta mig tusan vad mycket bättre det då är för barn som letar efter sin egen roll och sin egen sexualitet om de då kan hitta böcker som riktar sig till just dem istället för att hitta en bild av vad sex är på andra, mer vuxna, spelplaner. I en perfekt värld skulle det inte finnas bara en författare och en handfull böcker som vågar göra något så rakt om det här ämnet.”

Det var ju ännu bättre. Men det är ändå inget mot Bibblabella som håller ett riktigt brandtal för boken. Och väldigt glad blir jag för det:
””Lite mer än en kram” är ju ingen farlig bok – som om dessa känslor, tankar och fantasier inte skulle existera innan högstadiet! (Det är tvärtom en bra och klok bok för att börja prata om detta innan högstadiet – den ger ju perspektiv på ämnet sexualitet, liksom så många andra av Melins böcker gör). Detta visar sig framförallt i den kluvenhet inför sina pirriga känslor som huvudpersonen Manne faktiskt känner rakt igenom. Den osäkerheten och de kluvna och laddade, ibland skamfulla känslorna han känner tillhör också den där första perioden i ens liv då man börjar drömma om något mer än kramar. Då är det väl jättebra att dessa känslor når fram till målgruppen och inte hindras av att vi vuxna generar oss och tycker det är jobbigt att förhålla oss till det. Dessa böcker kan ju bidra med att få barn och ungdomar att känna sig mindre ensamma, oförstådda och utanför, eftersom de ger perspektiv på hur det kan kännas inuti.”

Ja, ursäkta att jag citerar så mycket, Bibblabella, men det här är bland det finaste jag läst om en av mina böcker:
”Kanske är det inte så konstigt att vi som representerar vuxenvärlden reagerar med en liknande kluvenhet inför var boken ska höra hemma på hyllan, eftersom ”Lite mer än en kram” bryter lite ny mark här. Men det borde ha hänt mer sedan 70-talet kan jag känna! Jag är lite allergisk mot denna slags moralpanik (eller vad vi väljer att kalla det) – men samtidigt visar böcker som Melins och Hellbergs (på 70-talet) på det oerhörda behovet av att någon vågar och att någon bestämmer sig för att vara först! Det brukar ju vara det svåraste steget, men se vilken brinnande diskussion det ger upphov till! Kramiga böcker är något fint och modigt och bra och de behövs! Tack Mårten för att du vågar!”

Tack! Säger jag.

4 svar to “Fint och modigt och bra”

  1. Forfattarfar 20 september 2014 den 10:43 f m #

    Vi gläds med dig Mårten och skickar en hälsning till alla föräldrar: Uppmuntra era barn att läsa, läsa, skriva och berätta!

    Stolta

    FF & FM

    • Mårten 20 september 2014 den 11:18 f m #

      🙂

  2. bibblabella 21 september 2014 den 11:02 f m #

    Hej Mårten och tack, tack, tack för så fina ord!! Det var det finaste jag läste om något jag skrivit på bloggen!

    Vänliga hälsningar,
    Isabella / Bibblabella 🙂

    • Mårten 21 september 2014 den 3:52 e m #

      Det är jag som ska tacka! 🙂 Men tack ändå! 😉

Kommentarer inaktiverade.

