Oförblommerad pubertetsrunkfantasi

18 Sep

KramC1Mitt gästbloggande på Rabén & Sjögrens blogg fortsätter, men ska sanningen fram skrev jag de inläggen för flera veckor sedan … Så för er som hittat hit kommer ett alldeles pinfärskt inlägg! På Malmö stads webbsida skriver Maria Lindroth om Skolbiblioteks Syds senaste medlemsträff:
”Kvällen avslutas med att Lisa Hamfors från Röda skolan och Marbäcksskolan i Svedala vill ventilera en fråga med de församlade kollegorna. Hon har läst Mårten Melins nyutkomna bok Lite mer än en kram och är lite konfunderad över att den klassats som Hcg. Boken handlar om kärlek och relationer och beskriver sex på ett lite “avancerat” sätt. Är den verkligen lämplig att sätta i händerna på  11-12-åringar? Det blir en engagerad diskussion i gruppen.
– Det är väl en viktig bok för barn i den åldern, tycker någon. Man kan inte tillämpa censur, barn har rätt att få information och diskutera sexualitet.
– Men det är kanske att skjuta lite över målet när det gäller yngre barn. De kan inte ta till sig något så avancerat i den åldern. Jag har ställt boken på tonårshyllan.
– Men det är väl bättre att de läser en sådan här välskriven bok än att de surfar på porrsajter!
– Även om vi tycker boken är okej, är det inte ovanligt att föräldrar hör av sig och tycker att vi ger barnen olämplig litteratur.
Det står klart att frågan inte har något entydligt svar. Var och en får sondera terrängen på sin skola och försöka ta ställning. Men det känns bra att ha kollegor att diskuterat frågan med.”

Intressant att läsa, och jag misstänker att åldersdebatten fortsätter. Själv tycker jag 11-13 funkar fint för den här boken, för äldre läsare finns betydligt mer avancerad läsning i ämnet. En som inte verkar ha problem med det är Gustav på Böcker och sån skit (härligt namn):
”Just närvaron av sexualitet brukar utgöra steget som skiljer mellanåldersbok från ungdomsbok. I Mårten Melins nya mellanåldersbok Lite mer än en kram* blir det dock andra bullar. Det är med tydligt naivt uttryckssätt, närmare barndomen än tonåren, som trettonårige Manne hanterar och funderar på sexualitet. — Nästan hela vägen balanseras gestaltningen av relationen väldigt bra mellan lust och tvekan – från båda parter – och visar ung sexualitet så komplex som den är. Men medvetenheten om Mannes uppenbara underläge gentemot Amanda stökas liksom bort i en Devin the dudesk I can’t wait til you get old enough-final som doftar panikkompromiss mellan outtalad pseudomoral att det ska gå lagligt till, och oförblommerad pubertetsrunkfantasi. Det hade varit mer lojalt med protagonisten att låta honom dröja kvar i tvekan. Det är ändå en nyskapande barnbok Melin fått ihop: vågad, tematiskt komplex, och samtidigt väl avvägd språkligt för en tolvårig läsare. En sån bok jag önskar att jag hunnit först med att skriva.”

Aaaaw, jag som tycker slutet är sockersött och klockrent … Men visst, jag håller med om att det är tillrättalagt. Att Amanda råkar illa ut och Manne hyllas i slutet borde kanske förresten kommenterats av någon av de inblandade i historien. Men det kan ju hända i tvåan. Jag tror jag ska lägga till det i manuset.

2 svar to “Oförblommerad pubertetsrunkfantasi”

  1. gerdur 03 oktober 2014 den 4:29 e m #

    Vill bara säga att när jag skulle beställa boken och tittade på omslaget, kom jag direkt att tänka på de senaste nyheterna om en nätpedofil som har lockat en otrolig massa flickor att posera framför en webcam. Det blev ingen beställning.

    • Mårten 03 oktober 2014 den 9:29 e m #

      Mycket ska en höra innan öronen trillar av.

Kommentarer inaktiverade.

